Tom-Kroon

Ik ben geboren in Breukelen en daar ook opgegroeid. Als de schooldag afgelopen was zwierf ik met mijn vriendjes door het dorp, zaten we op een krukje in het weiland achter ons huis naast boer Korver die zijn koeien elke dag kwam melken. Of we voetbalden op de markt of visten in het Heycop. Met veel plezier denk ik terug aan juffrouw Lanting (wat zong ze graag met ons), meester Hessel (wat kon die prachtig vertellen) en aan die helaas enige keer dat meester Herfkens voor de klas op zijn viool speelde. Heerlijk was het om eens in de week te zingen in het dorpskinderkoor in gebouw Salvatori. Na de basisschool werd ik toegelaten tot de HBS in Utrecht. Dat was vanaf dat moment elke dag 25 km fietsen. In weer en wind, zomer en winter. Maar we fietsten gelukkig meestal in een groep. Gezellig was het op iedere woensdagavond op de jongerenafdeling van de YMCA. Deze beheerde ook een bibliotheek, de enige in het dorp. Toen we het 75-jarig bestaan van onze vereniging vierden, was ik voorzitter. Al gauw leidde ik met onder meer Henk Slettenhaar, Arie Rolloos, ‘moeder’ Aatje, Huib Groeneveld, Bart van de Sijde, Wijnand Tutuarima en veel anderen in de zomer vakantiekampen in Hulshorst op de Veluwe voor rond de honderd jongeren, jongens en meisjes van 16 tot 21 jaar. Dat deed ik een jaar of zes, later in Zeeland kwam daar nog menige zomer bij.

OPLEIDINGEN EN DIPLOMA’S
  • Diploma HBS-B te Utrecht (1955)
  • Opleiding voor onderwijzer aan de Jan van Nassaukweekschool te Utrecht
  • Opleiding voor hoofdonderwijzer aan de Jan van  Nassaukweekschool te Utrecht
  • Onderwijsbevoegdheden L.O. voor de vakken wiskunde, natuurkunde en economie
  • Pedagogiek MO-A aan het Pedagogisch Seminarium van de Vrije Universiteit te Amsterdam
  • Pedagogiek MO-B aan het Pedagogisch Seminarium van de Vrije Universiteit.
  • Doctoraal diploma Theoretische en Historische Pedagogiek (cum laude) aan de Vrije Universiteit, specialisaties Ontwikkelingspsychologie en Geschiedenis.
Werkervaring
  • Leerkracht basisonderwijs in Vinkeveen.
  • Leerkracht voortgezet onderwijs (wiskunde, natuurkunde en economie) in Joure, Middelburg, Sneek en Leiden.
  • Leerkracht PABO te Amsterdam.
  • Onderwijskundige bij de secties wiskunde en geschiedenis aan de VL-VU te Amsterdam (opleiding voor leraren in het voortgezet onderwijs).
  • Directeur-studiecoördinator van het Pedagogisch Seminarium aan de Vrije Universiteit in Amsterdam: opleiding voor de middelbare akten (bachelor en master) Pedagogiek.
  • Mede oprichter van de opleiding Transculturele Pedagogiek.
  • Studieleider van de vakgroep Menswetenschappen (Pedagogiek en Omgangskunde) aan de Hogeschool Inholland te Diemen.
  • Directeur van de afdeling voortgezet onderwijs aan het Christelijk Pedagogisch Studiecentrum te Hoevelaken.
  • Kwaliteitszorgbewaker aan de Hogeschool Inholland.
  • Redacteur van enkele boeken op de terreinen onderwijs, levensbeschouwing en historische pedagogiek en auteur van brochures en praktische handleidingen op het gebied van de morele vorming voor onderwijsgevenden in het basisonderwijs en jeugdleiders.
  • Auteur van het leerboek voor het HBO: ‘De Morele Intuïtie van Kinderen. Respect en Verantwoordelijkheid, Vrijheid en Geweten’  (Amsterdam: SWP, 3de druk 2016).
  • Inleider op ouderavonden, docent tijdens gastcolleges en ontwerper van en trainer tijdens cursussen voor onderwijsgevenden.
  • Auteur van artikelen over jeugdwerk, goed leraarschap en morele en politieke vorming in verschillende tijdschriften.
  • Ontwerper en samen met Bas Levering redacteur van de bundel ‘Grote Pedagogen in Klein Bestek’ en contacten met meer dan twintig auteurs, 5de druk 2019.
  • Mederedacteur van het tijdschrift Pedagogiek In Praktijk.
  • Lid van de jury die de jaarlijkse ‘HBO Peace in Practice Research Award’ uitreikte.
  • Leiding gevende en deskundige gids bij gespreksavonden over de culturele oorzaken van de klimaatcrisis en de aard van de samenleving daarna.